همکاری محمدعلی کشاورز و کیارستمی چگونه شکل گرفت؟
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۹۰۲۲
یکی از بهترین همکاریهای کشاورز در فیلم "زیر درختان زیتون" به کارگردانی عباس کیارستمی شکل گرفت، در این فیلم کیارستمی برای اولین بار سراغ یک بازیگر حرفهای رفت و کشاورز در نقش یک کارگردان سینما نقش آفرینی کرد؛ نقشی که کورساوا آن را بهترین بازی در نقش یک کارگردان سینما دانسته است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، حضور محمدعلی کشاورز در فیلم "زیر درختان زیتون" کیارستمی در سال ۱۳۷۳ به عنوان یک بازیگر حرفهای آن هم در نقش اصلی امری بی سابقه بود، چرا که کیارستمی در فیلمهای خود از بازیگران غیر حرفهای استفاده میکرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد علی کشاورز در رابطه با چگونگی ورودش به فیلم زیر درختان زیتون میگوید: "یک شب در منزلِ یکی از دوستان، آقای کیارستمی این را پیشنهاد کرد. گفتم که باید فیلمنامه را بخوانم. گفت: «خیلی خوب، فقط بگو میآیی بازی کنی؟» گفتم: «چرا نیایم؟» گفت: «پس دست بده». دست دادیم و بعد وسایل جور نشد و یک سال از این ماجرا گذشت، تا اینکه یک روز دیدمش. گفت: «فیلم را میخواهیم شروع کنیم. پانزدهِ فروردین آماده باش.» خودشان پانزدهم رفتند و من و خانم شیوا، یک روز بعد رفتیم. گفت که فردا صبح شروع میکنیم. گفتم خیلی خوب، ولی فیلمنامه را ندادیها! گفت: «آن را هم بعداً میدهم.» قبلاً هم گفته بود که باید لاغر بشوی و من در آن یک سال رژیم گرفته بودم. رفتیم لوکیشنها را هم دیدیم. لباس را هم قبلاً تهیه کرده بودند که رنگش هماهنگ با رنگِ سبزِ زیتونیِ منطقه شمال بود. راجع به گریم هم تصمیم گرفته بودیم که فقط ریش بگذارم و تستش را هم عبدالله اسکندری زد، چون خوشبختانه گریمور هم نداشتیم. اولین نمایی که گرفتیم، همان نمای اولِ فیلم بود. محیط را برای من تشریح کرد و دیالوگ را خیلی کلی گفت که باید خودت را معرفی کنی و دربارهی زلزله بگویی و چیزهای دیگر. بعد هم خانمِ منشی آمد و گفت بچهها منتظرند."
عباس کیارستمی دلیل انتخاب محمد علی کشاورز را برای ایفای نقش در فیلم زیر درختان زیتون این چنین بیان میکند: "اینکه کشاورز را انتخاب کردم، در یک مهمانی، در یک لحظه متوجه او شدم که در یک گوشهای نشسته بود و داشت غذا میخورد و با کسی حرف میزد. من دیدم که در رفتار و گفتارش هیچ گونه اغراقی وجود ندارد. اغراقی که در فیلمهایش و بازیگریاش هست، دیده نمیشود. کشاورز به طور باور نکردنی بازی اغراق آمیزی در فیلمها داشته است که البته این گناه و تقصیر کشاورز نیست، بلکه تقصیر شرایط موجود در سینمای ایران به خصوص در بخشی از فیلم سازی ایرانی است که این نوع بازی و اجحاف فرهنگی به تماشاچی شکل گرفته است. اینکه تماشاچی پول نمیدهد که بیاید سینما و بازی شوهر خواهرش را نگاه کند، میآید که بازی بازیگر را ببیند این اغراق را ایجاد کرده است. برای همین است که از بازیگر میخواهند که بازی کند که خیلی وقتها اغراقآمیز است. بسیاری از بازیگرها وقتی میگویم «کات» تازه بر میگردند به هویت انسانی خودشان. در حالی که وقتی میگویم «دوربین»، باید این کار را بکنند. تا میگویی کات، شانههای بازیگر میافتد پایین، عضلات صورتش باز میشود و لحن صدایش دگرگون میشود و به اندازه خودش میشود و تا دوباره میگویی دوربین، انقباض عصبی به آنها چیره میشود و بازی اغراقآمیز شروع میشود. من شاید کمی به توانایی خودم غرور داشتم و در عین حال تجربهای بود که نکرده بودم. فکر کردم شاید کشاورز که همه چیزش این قدر خوب است، من او را با همین عینیت میآورم در فیلم خودم. همین طور که غذا میخورد و طبیعی با بغل دستیاش حرف میزند و خوب گوش میکند…
این نوع بازیگری برای کشاورز آن هم در مقابل یک بازیگر غیر حرفهای دشوار بود. پشت صحنه از من گلایه میکرد و میگفت تو یک کاری کردی که ما را به جنگ هم انداختی. برای اینکه او حالیش نیست و من که حالیام هست نمیتوانم به راحتی آنکه حالیاش نیست بازی کنم. البته اگر من هم به جای کشاورز بودم همین دشواری را داشتم. شاید خطا باشد که بازیگر حرفهای و غیر حرفهای را در مقابل هم قرار دهیم. اما به هر حال کشاورز یک بازی خوب و یکدست ارائه کرد. او در این فیلم موفق بود. "
ویژگیهای کیارستمی از نگاه کشاورزکشاورز ادامه میدهد: "یکی از ویژگیهای کیارستمی این است که تمام فیلمنامه و ترتیب صحنه در مغز خودش دارد و دقیق میداند که کدام قسمت به کدام قسمت قرار است بچسبد. البته من این را نمیدانستم و اوایل برایم سخت بود به خصوص که بقیه بازیگرها حرفهای نبودند. "
او که در فیلم زیر درختان زیتون نقش یک کارگردان را بازی میکند معتقد است الگوی او برای ایفای نقش کیارستمی نبوده بلکه انسانی بوده که دارد کارگردانی میکند و توضیح میدهد: "ممکن است شباهتهایی میان من و کیارستمی باشد اما کاملاً ناآگاهانه بوده و این روشی بود که برای خودم تعیین کرده بودم چون او میتوانست بگوید (آقا چه خبر است؟. جمع کنید برویم) بعد دیدم نمیشود از یکدستی در میآید خودم معتقدم نبایستی به بازیگر فشار آورد چون بازیاش مصنوعی و صحنه خراب میشود مساله مهم دروغ نگفتن به تماشاگر است و این فیلم اصلاً دروغ نمیگوید گاهی مسائلی بود که من واقعاً نمیدانستم یعنی زبانشان را نمیفهمیدم مثلاً توی وانت آن پیرزن میگوید مزرعه داشتیم گاو داشتیم گوسفند داشتیم مگس داشتیم من اصلاً ماندم مگس چیست؟ بعد فهمیدم که به زنبور عسل میگویند مگس یا مثلاً آنجا که نشانی را پرسیدم گفت ما هیچی نداریم تلفن هم نداریم این عمل و عکس العملها صادقانه بود. حال بگردیم به دنبال پرتقال فروش که تظاهر و رفتار مصنوعی خوب است یا اینکه انسان حتی اگر بازیگر است و نقش فردی خیالی را بازی کند خودش روبروی دوربین قرار گیرد؟ "
بیشتر بخوانید:
محمدعلی کشاورز؛ بهترین کارگردان تاریخ! کد خبر 428689منبع: ایمنا
کلیدواژه: محمدعلی کشاورز بازيگر سينما و تلويزيون عباس کیارستمی درگذشت محمد علی کشاورز محمد علی کشاورز درگذشت محمدعلی کشاورز درگذشت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق زیر درختان زیتون محمدعلی کشاورز حرفه ای یک بازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۹۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
به گزارش تابناک، صهبا شرافتی درباره بازیاش در فصل پنجم این سریال عنوان کرد: رانندگی مینی بوس در این سریال برای من خیلی چالش برانگیز بود. من گواهینامه پایه ۳ دارم و پایه ۲ ندارم. قبل از ضبط توانستم دو سه بار در کنار راننده با مینی بوس رانندگی کنم و در این مسیر خیلی چیزها یاد گرفتم. با این حال خیلی اضطراب داشتم. شما میدانید هر چقدر سرنشینهای مینیبوس بیشتر شود، کنترل کردنش سختتر است.
مردم تغییر روحیات روناک را دوست داشتند
وی با یادآوری این که داستان روناک از قسمت ۱۰ شروع شد تاکید کرد: این نقش خیلی پستی و بلندی داشت. این بار به خاطر حضور بهنام خلق و خوی لطیفتر و رمانتیکتری از روناک دیدیم. در این فصل سعی کردم روناک متفاوتی را به تصویر بکشم. نویسنده هم برای این موضوع تلاش کرده بود. مردم برای من کامنتهایی میگذاشتند که انگار واقعا اتفاقات سریال برای روناک افتاده است. از من میپرسیدند النگوهایت را چرا فروختی؟ بهنام دارد سرت کلاه میگذارد. مردم خدا را شکر تغییر روحیات روناک را دوست داشتند.
شرافتی درباره دشواریهای بازی در «نونخ۵» توضیح داد: ما مجبور شدیم زمان طولانی را دور از خانواده سپری کنیم. بخش کولبری خیلی شرایطش سخت بود و خیلیها آسیب جدی دیدند. من خودم دچار بیماری ویروسی سختی شدم. در این بخش از روز اول تصویربرداری تا روز آخر مریض بودم. در قسمت غار اکسیژن کم داشتیم و تنفس سخت بود. وقتی گرد و غبار پخش میشد من سرفه میکردم. چند بار تا مرز خفگی رفتم. بچهها با وجود همه این سختیها تمام توان خودشان را خرج کردند.
این بازیگر درباره نحوه تعاملش با کارگردان گفت: آقای آقاخانی جزو کارگردانهایی هستند که دست بازیگر را نسبتا باز میگذارند و اجازه میدهند بازیگر راحت باشد. دیالوگها و حرکات را دوست داشتم مختص خودم کنم. مثلا تکیه کلام بزرگوارا برای خود روناک شخصی سازی شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خشونت روناک در شخصیت واقعیتان هم وجود دارد گفت: من خیلی سخت و دیر به دیر عصبانی میشوم. ولی اگر عصبانی بشوم خیلی سخت عصبانی میشوم. میشود گفت روناک درونم فعال میشود. ولی خودم مثل روناک نیستم که همیشه آن عصبانیت را داشته باشم.
در سریال «جنس جور» بازی کردم
شرافتی درباره دیگر فعالیتهایش در حوزه بازیگری توضیح داد: قبل از «نون خ» در سریال «جنس جور» بازی کردم که برای نمایش خانگی بود. غالب پیشنهادهایی که به من میشود شبیه روناک است. اما خودم نمیخواهم روناک را وارد کاری دیگری کنم.
وی با اشاره به اظهار نظرهای منفی که بعضا درباره چهرهاش میشود گفت: اوایل کار از انتقادها خیلی اذیت میشدم. بعد از یک مدت گفتم حتما مینشینند و «نونخ» را تماشا میکنند که نظر میدهند. پس کار من دیده شده است. با خودم فکر کردم و گفتم من همین هستم. مهم این است که خودم خودم را دوست داشته باشم. اتفاقا چند روز پیش در واحد ارتباط مردمی صداوسیما آقایی با من تماس گرفت و عذرخواهی کرد و گفت من در جمع خانواده درباره چهره شما نظر دادم. ولی قصد اهانت نداشتم. من گفتم شما را قطعا نمیشناسم. در مصاحبه قبلیام به صورت کلی گفتم که دلم شکسته است.
مجموعه طنز «نون خ ۵» در ۲۴ قسمت به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیهکنندگی مهدی فرجی و نویسندگی امیر وفایی از ۱۵ فروردین ماه امسال به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و پخش این سریال تا جمعه ۷ اردیبهشت ماه ادامه داشت.
حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجیعبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشهخواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی و ... از بازیگران «نون خ ۵» هستند.
منبع: ایرنا