علی نصیریان: با رفتن کشاورز نسل طلایی بازیگری منقرض شد
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۰۱۵۸
علی نصیریان در گفتوگو با میزان، پیرامون فقدان از دست دادن «محمدعلی کشاورز» بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: محمدعلی کشاورز از جمله بازیگران و انسانهای غیر قابل تکرار است، من و کشاورز در اواسط دهه ۳۰ با یکدیگر همکاری داشتیم و وی با کارگردانان بزرگی در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون همکاری داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازیگر سریال «شهرزاد» کشاورز را رفیق دیرینه خود دانست و افزود: محمدعلی از جمله دوستان صمیمی و نزدیک من طی سالهای سال همکاری و رفاقت بود، کشاورز برای من بی نهایت عزیز بود و به حدی با وی احساس نزدیکی داشتم که وی همچون عضوی از خانوادهام بود و همواره با هم رفت و آمد خانوادگی داشتیم.
وی با اشاره به نبوغ بازیگری کشاورز تصریح کرد: محمدعلی کشاورز هنرمند بسیار برجسته و باسوادی بود، وی علاوه بر بازیگری در زمینه کارگردانی هم تجربه داشت و همیشه سعی می کرد تا بهترین خود را برای مخاطب به نمایش بگذارد.
بازیگر سریال «میوه ممنوعه» درگذشت کشاورز را فقدانی بزرگ در تاریخ بازیگری کشور خواند و اضافه کرد: از دست دادن هنرمندانی همچون محمدعلی کشاورز در این سطح از حرفهای بودن و انسانیت جبران ناپذیر است، وی از جمله پایه گذاران تئاتر جدید در کشور بود، امثال کشاورز تکرارنشدنی هستند. امیدوارم نسل جدید در راه جاودانگی تلاش کنند اما به واقع جا پای کشاورز گذاشتن ممکن نیست.
وی در همین راستا ادامه داد: این روزها جوانان بسیاری پا به عرصه بازیگری گذاشته اند، بازیگرانی که به استعدادهای خوبی هم در میانشان دیده میشود اما نسل کشاورز دیگر تکرار نمیشود، با درگذشت عزت الله انتظامی، داود رشیدی، جمشید مشایخی و محمدعلی کشاورز نسل طلایی بازیگری در ایران منقرض شد.
این بازیگر پیشکسوت سینما دلیل موفقیت محمدعلی کشاورز در بازیگری را اینگونه توصیف کرد: کشاورز بازیگر بسیار فهمیده ای بود، هر نقشی را بازی نمیکرد، وی میدانست که باید نقشهای متفاوتی بازی کند و در ایفای چنین نقشهایی بینظیر بود، کشاورز به خوبی تفاوت میان نقشها را درک میکرد و از همان جوانی می دانست که تفاوت در همین نقشها باعث رشد و ترقی وی میشود.
وی در همین رابطه اذعان کرد: کشاورز در انتخاب نقش بسیار دقیق بود، وی در ایفای همین نقشهای متفاوت بود که توانست استعداد و توانایی خود را به نمایش بگذارد. برای کشاورز متفاوت بودن نقش در کنار کارگردانی و فیلمنامه از جمله نکات مهم در انتخاب نقش بود.
نصیریان درباره فعالیتهای اخیر خود در عرصه بازیگری خاطرنشان کرد: چندین سناریو به دستم رسیده اما واقعایت امر هیچکدام برایم جذاب نبوده اند، هم اکنون سر کار خاصی نیستم و ترجیح میدهم برای نقشی جذاب منتظر بمانم، سن من آن طور نیست که بخواهم برای هر نقشی خودم را به آب و آتش بزنم و یا اینکه به زور پرکار باشم، من تلاش میکنم که در این روزهای پایان زندگیام نقشهای به یادماندنی ایفا کنم.
منبع: الف
کلیدواژه: محمدعلی کشاورز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۰۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، محمدعلی علومی رماننویس، پژوهشگر، اسطورهشناس و طنزنویس روز گذشته یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در بم شهر زادگاهش دار فانی را وداع گفت.
بیشتر بخوانید: مرتضی شفیعی درگذشت + سوابقاز آثار او میتوان به رمانهای معروف سوگ مغان، آذرستان، ظلمات و... اشاره کرد.
علومی متولد ۱۳۴۰ بود و فارغالتحصیل رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.رمان «آذرستان» او در سال ۷۷ کتاب برگزیدهٔ سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برندهٔ سی سال رمان طنز ایران شد.
از محمدعلی علومی آثار پژوهشی متعددی در حوزههای مختلف ادبیات باقی مانده است.
این نویسنده مطرح، چندین سال بخش آموزش داستاننویسی در مجله جوانان را برعهده داشت. در همان سالها شاگرد سید ابوالقاسم انجوی شیرازی (مشهور به پدر فرهنگ مردم) بود و آخرین مصاحبه مطبوعاتی با او مندرج در ادبستان را انجام داد.
علومی با لهجه شیرین بمی صحبت میکرد و مدتها در تهران با دوست و همشهری هنرمندش ایرج بسطامی (خواننده اهل بم) همخانه بود.
داستان کوتاه «بمانی» اثر اوست که در آخرین شماره ماهنامه «فرجاد» در اواخر دهه ۶۰ یا اوایل ۷۰ چاپ شد. رمان «آذرستان» وی در سال ۷۷ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده ۳۰ سال رمان طنز ایران شد.
استاد علومی در زمینه پژوهشهای مربوط به طنز بنا به توصیه استاد عمران صلاحی آثار بیشماری را از جمله طنز در آمریکا (جلد اول)، طنز در مثنوی مولانا جلالالدین، انواع طنز در گلستان سعدی، طنز و شیوههای داستانی در بوستان، طنز در دوره پهلوی با نقد و بررسی آثار طنزنویسان آن زمان، طنز ایران از مشروطه به بعد (جلد اول) و بررسی انواع طنز در خارستان اثر حکیم قاسمی کرمانی را منتشر کرده است.
رمانهای طنز علومی شامل «شاهنشاه در کوچه دلگشا، من نوکر صدامم، وقایعنگاری بن لادن و جناب آقای دیو بوده است.
علومی همچنین در زمینه ادبیات کودک و نوجوان کتاب گذر از کوه کبود را منتشر کرده است و در تحلیل قصههای ایرانی نیز میتوان به کتاب اساطیر افسون وش او اشاره کرد.
این نویسنده بمی همچنین رمانهای «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستانهای غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» را در پرونده کاری خود دارد.
قصه اساطیر از جمله آخرین آثار این نویسنده مطرح ایران بود، همچنین کتابی دیگر در حال انتشار داشت که هنوز اطلاعاتی درباره نام و محتوای آن منتشر نشده است.
در وصف کارکردها و ویژگی های آثار استاد علومی آمده که با نگاهی تازه به مسائل مختلف، همواره توانسته توجه عمومی را به خود جلب کند و با انتقاد و پیشنهاد سازنده، به ساختار و شکل دهی بهتر جامعه ایران کمک کند.
این نویسنده بمی در سال های پایانی عمر خود به زادگاهش در بم بازگشته بود؛ بازگشت به زادگاه و جایی که هویت و شخصیتش ریشهدار است، به این نویسنده فرصتی داد تا با تمامی تلاش و انگیزه، به خلق آثاری جدید بپردازد و ارثیه ارزشمند خود را به سرانجام برساند.
شهر بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1229590 برچسبها اخبار روز