Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران ضمن ابراز تسلیت به‌مناسبت درگذشت استاد محمدعلی کشاورز گفت: مرحوم کشاورز توانایی بازی در طیف گسترده‌ای از نقش‌های متفاوت و حتی متضاد را داشت و قادر بود در تمام تجربه‌های بازیگری خود به سرحد کاراکتر برسد؛ اکنون شاهدیم که بسیاری از بازیگران سینمای ایران به‌ویژه نسل‌های جوان‌تر تنها توانایی تبدیل شدن به تیپ را دارند و نمی‌توانند به کاراکتر برسند؛ ضمن احترامی که برای تمامی این عزیران قائلم، بسیاری از این دوستان نزد افکار عمومی به عنوان تیپ شناخته می‌شوند نه به عنوان کاراکتر؛ تا جایی که خود من شاهد بوده‌ام گاهاً برخی نویسندگان سینما گفته‌اند که من فلان نقش را برای فلان بازیگر نوشتم؛ این بدین معنا است که نویسنده در ذهن خود آن بازیگر را به عنوان تیپ پذیرفته و حک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند آقای نصیریان را حفظ کند؛ ایشان نیز مثل مرحوم کشاورز از چنین توانمندی و قابلیتی برخوردارند.  

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: زنده‌یاد کشاورز در تجارب گوناگون بازیگری خود به یک تیپ یا کاراکتر خاص محدود نبود؛ در حالیکه بسیاری از بازیگران سینما تنها قادر به ایفای یک تیپ معین هستند. به اعتقاد من کسانی که به دنبال درک و کشف بازی‌های چشم‌نواز، تیپولوژی‌های مختلف و کاراکترهای ایرانی هستند، باید به تماشای آثار مرحوم کشاورز و بازیگرانی نظیر ایشان بنشینند. توصیه من به کلاس‌های آموزش بازیگری این است که به جای نمایش فیلم‌های خارجی برای هنرجویانشان که با هدف تماشا و درک بازی‌ سوپراستارهای خارجی اتفاق می‌افتد، فیلم‌های خوب ایرانی که با بازی درخشان هنرمندانی چون زنده‌یاد کشاورز همراه بوده است را به هنرجویان نشان دهند.

شرف‌الدین افزود: مرحوم کشاورز ازجمله بازیگران مطلع و با دانش سینمای ایران بود؛ بنده به منزلشان تردد داشتم و در بسیاری از مواقع ایشان را در حال مطالعه می‌دیدم؛ وی ازجمله هنرمندانی بود که وقتی نقشی بهشان پیشنهاد می‌شد، به کلیت فیلم و ارتقای فضا و حس و حال آن یاری می‌رساندند؛ فرض کنید اگر مرحوم خواجویی تصمیم می‌گرفت بازیگر دیگری به‌جز زنده‌یاد کشاورز را در نقش «اسدالله خان» بگذارد، این نقش هرگز بدین‌سان ماندگار و خاطره‌انگیز نمی‌شد و چنین تأثیرات دراماتیک تاریخی و مؤثری را در ذهن بیننده برجای نمی‌گذاشت.

وی اضافه کرد: بازیگرانی مثل مرحوم کشاورز از آن دست هنرمندانی بودند که می‌توان به آنها عنوان «بازیگر مؤلف» را اطلاق کرد؛ بدین معناکه در ارائه و نحوه بیان دیالوگ‌ها نیز به فیلمساز کمک می‌کردند و گاهی با کارگردان وارد چالش‌های سازنده می‌شدند؛ این هم‌افزایی به‌واسطه شناخت مناسبی رخ می‌داد که این نسل از تاریخ، جامعه، فرهنگ و هنر این مرز و بوم داشت؛ ویژگی این نسل این بود که با ایفای یک نقش آن نقش را جاودانه می‌کرد و بعدها هم اگر بازیگری می‌خواست نقشی مشابه آن نقش را بازی کند، به نقش‌ها، بازی‌ها، دیالوگ‌ها، زبان بدن و حتی نگاه‌های این هنرمندان رجوع و در آنها دقت می‌کرد.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1399637

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران مرحوم کشاورز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۴۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امباپه تقصیرها را گردن گرفت: من مقصر حذفم!

به گزارش "ورزش سه"، پاری سن ژرمن شب گذشته در دیدار برگشت از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روبروی دورتموند به میدان رفت و با نتیجه 0-1 برابر این تیم شکست خورد تا بار دیگر در کسب عنوان قهرمانی این مسابقات ناکام بماند.

شاگردان لوئیس انریکه در بازی رفت هم با نتیجه مشابه شکست خورده بودند اما امیدوار بودند که بتوانند در بازی برگشت در ورزشگاه خانگی‌شان و با حضور هواداران و همچنین با درخشش ستاره‌هایی مانند امباپه این باخت را جبران کند اما شرایط به شکل دیگری پیش رفت.

امباپه پس از پایان این بازی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:«سعی کردم تا جایی که می‌توانم به تیمم کمک کنم اما به اندازه کافی خوب نبودم. وقتی درباره تاثیرگذاری در محوطه جریمه صحبت می‌کنیم، فکر می‌کنم که منظور همه من هستم.

من کسی هستم که باید گل بزند و سرنوشت‌ساز ظاهر شود. وقتی شرایط خوب است همه توجه‌ها روی من است و وقتی که شرایط بد است هم باید این موضوع را بپذیرم. مشکلی با این اتفاق ندارم. اولین کسی که در بازی امشب باید گل می‌زد من بودم. زندگی همین است و ما باید پیش برویم و از این باخت عبور کنیم، هم من و هم تیم.

نمی‌دانم که آیا دورتموند تیم بهتری از ما بود یا نه. نیازی نیست که سطح آنها را پایین بیاوریم و ارزش کارشان را کم کنیم. نظر من این است که آنها در هر دو محوطه جریمه از ما بهتر بودند. یک یا دو بار وارد محوطه جریمه ما شدند و توانستند گل بزنند.

ما بارها در محوطه جریمه آنها حضور داشتیم و هرگز نتوانستیم دروازه را باز کنیم. این واقعیت است. من دوست ندارم درباره بدشانسی صحبت کنم. وقتی خوب بازی کنید، توپ به تیرک برخورد نمی‌کند، بلکه وارد دروازه می‌شود. ما مهاجمان امروز به اندازه کافی خوب نبودیم.»

دیگر خبرها

  • امباپه تقصیرها را گردن گرفت: من مقصر حذفم!
  • مزارع چند کشاورز در ۳ روستای پاکدشت در پی سیلاب آسیب دید
  • ملاصدرا و محبت کردن
  • عکس| هاشمی نسب؛خوشحال‌تر از وقتی که به پرسپولیس گل زد!
  • تلفیق آگاهانه بازیگری و موسیقی در آثار نمایشی
  • رفاقت قدیمی‌ با سیروس میمنت باعث بازی‌ام در «نون خ» شد/ در کرمانشاه ۱۰۰۰ نفر تست بازیگری دادند
  • عنایتی: مثل رضا عنایتی دیگر پیدا نمی‌شود!
  • سرمربی تیم فولاد: مگر چه گفتم که اینگونه جریمه کردند
  • ویسی: چه گفتم که جریمه‌ام کردند؟
  • برپایی یادواره شهید شاخص شهرستان کوار